LuxuraSolaria ErgolineSolaria SoltronSolaria LuxuraGaleria LuxuraLampyAkcesoriaKontaktStudio SolariumPrasa o Firmie
SOLARIA NOWE I UŻYWANE
LAMPY DO SOLARIUM newAGE
Prasa o firmie
Prasa o firmie : " Siła newAGE"
Prasa o firmie : " Siła newAGE cz.2"
O przyszłości branży solaryjnej w Polsce
O przyszłości branży solaryjnej
Brak słońca powodem chorób Szkotów !
Opalanie czyni mężczyzn bardziej..
Słońce obniża ryzyko zachorowania na raka!
Brak słońca w ciązy groźny dla dziecka
Słońce odmładza kobiety
Znaczenie witaminy D3
Ile słońca potrzebne do życia
Słoneczna witamina D
Witamina D wpływa na wzrost
Znaczenie witaminy D3

Rola witaminy D3

w naszym życiu

Ekspozycja skóry na promienie UV – czy to na słońcu, czy w solarium – nazywana często opalaniem, nie jest bezpośrednio związana wyłącznie ze zmianą koloru naszej skóry. Przebarwianie skóry to w pewnym sensie efekt uboczny opalania, zwany melanogenezą. Procesem stojącym zawsze na pierwszym miejscu jest synteza witaminy D3, spełniającej w naszym życiu wiele kluczowych funkcji związanych z naszym zdrowiem, samopoczuciem i rozwojem.

Rola witaminy D3 - w naszym życiu

Z jednej strony mamy kampanie antysłoneczne, z drugiej – naukowców, którzy od lat udowadniają, jak ważna jest rola słońca w życiu i poprawnym rozwoju każdego człowieka. Kto ma rację? To właśnie dzięki słońcu nasza skóra produkuje życiodajną witaminę D3. Jako budulec aktywnych hormonów 24, 25(OH)D oraz 1,25-dihydroksycholekalciferolu, czyli najbardziej aktywnego metabolitu, zwanego kalicidiolem 1,25(OH)2D, spełnia ona w naszym organizmie szereg bardzo potrzebnych funkcji. Aktywne formy witaminy D3 kierują między innymi funkcjonowaniem naszego układu odpornościowego. Są odpowiedzialne za prawidłową gospodarkę fosforowo-wapniową. Od jej poziomu zależy, czy wapń znajdujący się w naszym pożywieniu zostanie wchłonięty czy wydalony. W przypadku kości witamina D jest niezbędna do ich prawidłowej mineralizacji, regulując stężenie tych składników w krwi. Będąc jednym z czynników stymulujących osteoblasty do produkcji kolagenu, wpływa ona bezpośrednio na procesy budowy i odbudowy naszej skóry. Pomaga również organizmowi w przekształcaniu witaminy A, wykorzystywaniu wapnia i fosforu, utrzymuje prawidłową pracę systemu immunologicznego (odpornościowego) i nerwowego oraz prawidłową pracę serca. Kontroluje też pracę innych układów hormonalnych. Takie właściwości aktywnej formy witaminy D3 jak jej rola w procesach namnażania, dojrzewania i różnicowania się komórek podsuwają dzisiaj naukowcom zastosowanie jej w leczeniu chorób układu immunologicznego, zaburzeń hormonalnych, jak i chorób proliferacyjnych, do których należą białaczka, nowotwory i łuszczyca. Istnieje wiele dowodów naukowych na to, że witamina D3 nie tylko leczy, ale i zapobiega nowotworom.

Słońce naturalnym lekarstwem człowieka

Takie zdania jak: „…słońce jest dobrym lekarstwem na raka piersi, płuc, prostaty czy nawet krwi itp…” to nie puste słowa pojawiające się coraz częściej zarówno w prasie, jak i tematycznych portalach medycznych. To wyniki wieloletnich badań przeprowadzanych przez wiele renomowanych placówek naukowych na całym świecie. W świetle tych wyników regularny kontakt naszej skóry ze słońcem to forma najlepszej prewencji i świadoma lub też podświadoma dbałość o nasze zdrowie. Pamiętajmy, że wspomniane regularne kontakty nie mają nic wspólnego z całodniowym wylegiwaniem się na plaży! Stwierdzenie dotyczące konieczności kontaktu skóry z promieniami UV nie wnosi jednak nic nowego! Do życia potrzebujemy wody, pożywienia i słońca – to wiemy od dawna. Witamina D pełni w naszym życiu kluczową rolę. Gdyby tak nie było, dziś żylibyśmy w wodzie, a za prawidłową gospodarkę wapniem byłyby odpowiedzialne nasze skrzela. Dlaczego w dobie dzisiejszego szybkiego rozwoju tak często o tych faktach zapominamy? Dlaczego tak łatwo piszemy artykuły demonizujące promienie UV jako zabójcze i złowrogie? Może dlatego, że ktoś czerpie z tego korzyści, a może też posiadamy dzisiaj zbyt wiele innych atrakcji, niekoniecznie związanych z przebywaniem na świeżym powietrzu, gwarantującym nam przynamniej w okresie lata kontakt z życiodajnym słońcem.

Zapotrzebowanie na witaminę D3

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D u dorosłego człowieka wynosi co najmniej 400 IU (10 mikrogramów). Ekspozycja naszej skóry na promienie słoneczne ograniczone do dawki nie przekraczającej rumienia, np. podczas opalania w profesjonalnym i przygotowanym do świadczenia tego rodzaju usług solarium, może doprowadzić do powstania 10 000 jednostek IU, czyli 25 dziennych zapotrzebowań. Warunkiem, aby produkcja ta przyniosła tylko pozytywne efekty, jest dopilnowanie, aby dawka „słońca” była na granicy powodującej rumień i w żadnym wypadku jej nie przekraczała. Na plaży jest to mało możliwe – nie mamy wpływu na to, jak mocno świeci słońce, i na to, jaki jest w danej chwili skład jego promieni. Opalanie na plaży zawsze prowadzi do przedawkowania UVA. Długi czas ekspozycji skóry na UVA doprowadza również do niszczenia powstałej już w skórze przy udziale UVB niestabilnej formy przejściowej witaminy D3. W przypadku zastosowania kosmetyków ochronnych, blokujących jako pierwsze bardziej skutecznie promienie UVB, człowiek nie jest w stanie efektywnie syntetyzować witaminy D3. W solarium jest to również trudne, ale możliwe. Warunkiem jest wyposażenie salonu w odpowiednie urządzenia opalające oraz lampy posiadające odpowiednie spektrum UV. Konieczne jest również indywidualne podejście do klienta. Fakt, że skóra każdego człowieka jest inna, utrudnia świadczenie takich usług. Są jednak w naszym kraju salony wyposażone w system pomiaru skóry, bazujący na pomiarze promieniem UV. Przy jego pomocy ustalamy stopień, w jakim skóra pochłania promienie UV, i tym samym możemy obliczyć chwilową jej odporność. Dzięki temu możemy ustalić dla każdego klienta indywidualny czas ekspozycji zgodny z celem jego wizyty. Dzięki systemowi SkinControl klient może przyjść do solarium zarówno po upragniony brąz, jak i (ograniczając dawkę UV) tylko w celu syntezy witami ny D3. Cel wizyty ustala się wyborem odpowiedniego programu ekspozycji SkinControl. Lista salonów referencyjnych wyposażonych w urządzenia do pomiaru skóry.

Opalanie i suplementacja

Oczywiście można w tym miejscu powiedzieć opalaniu stop i wybrać alternatywę – czyli przyjmowanie witaminy D3 w postaci preparatów (suplementacja). Zarówno opalanie, jak i suplementacja ma swoje dobre i złe strony. Ze względu na naturalność zjawiska, kiedy jest to tylko możliwe, lepiej jest rozsądnie korzystać z dobrodziejstw słońca. W miesiącach zimowych można skorzystać kilka razy z usług profesjonalnego salonu solarium wyposażonego w odpowiedni sprzęt oraz urządzenia do pomiaru. Za opalaniem przemawiają następujące aspekty: Przedawkowanie słonecznej witaminy powstającej pod wpływem opalania jest niemożliwe. Naturalnie syntetyzowana witamina D magazynowana jest wiele dni, a nawet tygodni w naszej skórze. Dodatkowo ekspozycja skóry na promienie UV poprawia nastrój. Regularne opalanie dawką zdecydowanie mniejszą niż rumieniotwórcza prowadzi również w bezpieczny i zarazem zdrowy sposób do czasowego delikatnego zbrązowienia się naszej skóry. Dzięki profesjonalnym salonom solarium z dobrodziejstw słońca można korzystać przez cały rok bez względu na porę dnia i pogodę. Za suplementacją przemawiają nieco inne aspekty. Jest ona bezpieczna tylko wtedy, kiedy bardzo dokładnie dozujemy ilość podawanej witaminy D3, co w rzeczywistości jest jednak bardzo trudne. Stopień jej wchłaniania z przewodu pokarmowego jest bowiem uzależniony od wielu czynników. Niebezpieczeństwem są powikłania związane z jej przedawkowaniem. Witamina D3 podawana doustnie, w przeciwieństwie do tej „słonecznej”, może być błyskawicznie wchłaniana przez organizm, co może prowadzić do szybkich efektów związanych z przedawkowaniem. Dodatkowo jej wysoki poziom może utrzymać się we krwi nawet do trzech tygodni. Suplementacja witaminy D ma bardzo szerokie zastosowanie u ludzi chorych, kobiet w ciąży, matek karmiących oraz u dzieci. Jest również jedynym rozwiązaniem dla osób, które z innych przyczyn nie powinny eksponować swojej skóry na słońce. Przykładem mogą być noworodki i małe dzieci (których skóra nie posiada odpowiednich zabezpieczeń przed szkodami, jakie mogą wyrządzać promienie zarówno z pasma UVA, jak i UVB), osoby po operacjach lub ze zmianami nowotworowymi. Podsumowanie Warto korzystać z dobrodziejstw naturalnego słońca – oczywiście jeśli lekarz dermatolog nie stwierdzi u kogoś wyraźnych przeciwwskazań. Latem na szczęście nie jesteśmy cały czas nasmarowani kremami z faktorami UV i nasz częsty naturalny kontakt ze słońcem umożliwia wystarczającą syntezę witaminy D w naszej skórze. Warunkiem jest jednak to, że nie unikamy słońca za wszelką cenę, a pogoda sprzyja temu, aby się bardzo lekko ubierać. W zimie dobrym rozwiązaniem jest umiarkowanie opalanie się w profesjonalnym i przygotowanym do świadczenia usług z zakresu światłoterapii solarium. Już jedna wizyta w miesiącu wystarczy, aby nie doprowadzać do dużych deficytów witaminy D3 w okresie zimowym. Zimą powinniśmy zwracać również większą uwagę na to, co jemy, a w przypadku diety ubogiej w witaminę D możemy również sięgnąć po suplementy. Powinniśmy to jednak robić bezwzględnie po konsultacji z lekarzem lub specjalistą dietetykiem.

Leszek Kryniewski

LuxuraSolaria ErgolineSolaria SoltronSolaria LuxuraGaleria LuxuraLampyAkcesoriaKontaktStudio SolariumPrasa o Firmie